Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Kankaalle kohoaa pyöräilijän paratiisi

Julkaistu

Ville Hämäläinen pumppaa CrossFit-tuntinsa jälkimainingeissa vielä ilmaa pyöränsä renkaisiin Kankaan vanhan pituusleikkurihallin pyöränhuoltopisteellä.

RESURSSIVIISAS JOULUKALENTERI 22/24

Havainnointiajankohtana ilmanala Kankaan vanhalla tehdasalueella on varsin pyöräilyvihamielinen. Säkkipimeää jo iltaviideltä ja talvimyrsky tunkee kylmää vaatteiden läpi; tai voiko sitä talvimyrskyksi sanoa, kun joulukuinen maa on juuri niin musta kuin mihin näinä ilmastonmuutoksen aikoina on saanut tottua…

Joka tapauksessa perin juurin viheliäinen on sää, kun Ville Hämäläinen harppoo jälkihikisenä ulos CrossFit-tunniltaan Kankaan vanhasta pituusleikkurihallista ja pumppaa oven viereisessä pyöränhuoltopisteessä lisää ilmaa ”sunnuntaipyöränsä” renkaisiin.

– Pidempi ketju saisi pumpussa olla, ihan kiinni pitää pyörä asettaa tolppaan, että yltää, Hämäläinen sanoo.

Hämäläinen kiittelee pyöränhuoltopisteen ideaa, onpa siinä joskus kaverinsa pyörää huoltanutkin.

Pumpattuaan renkaan Hämäläinen huikkaa tervehdyksen ja polkee pimeyteen, viima jää kaartelemaan asfaltille. Siinä epämukavuudessa on vaikea uskoa, millainen pyöräilijän paratiisi Kankaasta on määrä tulla, kunhan uuden asuin- ja työpaikka-alueen rakentaminen pääsee ensi vuonna käyntiin.

Pyöräily huomioidaan alusta alkaen

Vuonna 2025 Kankaan alueella on tarkoitus asua 3 000 ja työskennellä 2 100 ihmistä. Vantaan Kivistön ohella kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun uuden kaava-alueen suunnitteluun sovelletaan brittiläistä One Planet Living -mallia. Sitran tukemassa hankkeessa pyritään hyvällä suunnittelulla luomaan asuinalue, jossa elämä asettuisi mukavasti sellaisiin kulutusraameihin, että maapallon luonnonvarat riittäisivät nykyistä kestävämmin kaikille ihmisille.

– Keskustaan on vain kilometri, ja maasto on tasainen…. Mahdollisuus luopua auton käytöstä on niin hyvä kuin näillä leveysasteilla voi olla, Jyväskylän Kankaan kehittämishankkeen projektipäällikkö Tanja Oksa sanoo.

– Pyöräily huomioidaan suunnittelussa alusta alkaen niin, ettei lopussa esimerkiksi jouduta hätäratkaisuna sijoittamaan pyöräparkkeja epämukaviin paikkoihin, Oksa jatkaa.

Pyörätelineiksi kaavaillaan runkolukituksen mahdollistavia malleja, ja osassa voinee myös ladata sähköpyörän.

Autopysäköinti pois kaduilta

Kankaan alue on tarkoitus rauhoittaa autoista siten, että katutasolla ei juuri ole pysäköintipaikkoja, vaan autot keskitetään 3–5 isoon pysäköintilaitokseen alueen reunoille.

– Näin voidaan irrottaa pysäköintipaikkojen hinta asuntojen hinnoista, mikä tarkoittaa suhteellisesti halvempia asuntoja, liikenneinsinööri Timo Vuoriainen Jyväskylän kaupungilta kertoo.

– Pysäköintitiloissa voi ostaa vain käyttöoikeuden eikä nimettyä paikkaa. Näin vältytään turhan kapasiteetin rakentamiselta; asukkaat kun tarvitsevat paikkoja pääosin iltaisin ja viikonloppuisin ja yritykset puolestaan virka-aikaan.

Kankaan pääkadulle tulee yksisuuntaiset pyöräilyväylät ajoratojen reunaan, mutta lisäksi yhdellä pääkadun osuudella pyöräilijät ja kävelijät nostetaan tärkeimmiksi liikkujiksi ja autojen on määrä edetä hitaampiensa ehdoilla.

Koko Kankaan alueella nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa, joten sivuteillä ei ole tarkoitus rakentaa erillisiä pyöräteitä vaan pyörät kulkevat luontevasti autojen seassa – tai autot pyörien seassa.

– Alueesta tulee tiivis, mutta avoin. Piha-alueetkin ovat puolijulkisia tiloja. Tämä tukee pyöräilyä ja kävelyä, kun on helppo valita joka suuntaan suoria ja järkeviä tai muuten mielenkiintoisia reittejä, Vuoriainen sanoo.

Yhteydet pelaavat joka suuntaan

Näkyvin kevyen liikenteen hanke on vanhaa ratapohjaa pitkin keskustasta Kankaan läpi Seppälään saakka lounas–koillinen-suunnassa kulkeva Baana.

– Baanan sekä autoliikenteen kokoajakatujen risteykset toteutetaan yhdessä tasossa niin, että pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla on aina etuajo-oikeus. Ainakin yhteen liittymään suunnitellaan sellaista kiertoliittymää, jossa liittymä-alue olisi autoille korotettu, Vuoriainen sanoo.

Myös luode–kaakko-suuntaan on suunnitteilla jouheva pyöräilyn pääreitti.

– Kun pyöräilyn puitteet ovat näin hyvässä kunnossa, alue toivottavasti houkuttelee myös monenlaista pyöräilyyn liittyvää yritystoimintaa, Tanja Oksa sanoo.

Teksti ja kuva: Antti Kivimäki

Resurssiviisaassa joulukalenterissa esitellään päivittäin yksi resurssiviisas teko, joka säästää luonnonvaroja, päästöjä ja lisää hyvinvointia. Resurssiviisaan joulukalenterin tuottaa Sitra.

Lisätietoa One Planet Livingistä Jyväskylässä ja Vantaalla

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu