Puheenvuoro
Arvioitu lukuaika 3 min

Kuka lohdut­taisi musiikin tekijää?

Sen, minkä digitaaliset alustat ovat tehneet musiikin kuuntelulle, voi tehdä myös musiikin luomiselle. Imogen Heap tuo Mycelia-ekosysteemillään musiikin tekijät näkyviksi.

Kirjoittaja

Tiina Härkönen

Johtava asiantuntija, Ohjelmat

Julkaistu

Meitä musiikin kuuntelijoita on viime vuosina hemmoteltu kunnolla. Kuuntelun helppous, paikasta riippumattomuus, osittainen ilmaisuus ja valtava valikoima ovat musiikin alustojen valttikortteja. Nautimme näistä hyödyistä joka ikinen päivä. Kuviosta on kuitenkin melkein unohtunut se tärkein ihminen: musiikin tekijä. Vaikka musiikkia tehdään ja levitetään digitaalisesti, palkanmaksussa on yhä hitaita ja vanhentuneita käytäntöjä.

Musiikin tekemisellä pitäisi pystyä ansaitsemaan leipänsä. Pahimmillaan korvauksen saaminen omasta työstä voi, musiikin lajista riippumatta, kestää parikin vuotta. Kun palkka koostuu sekä yksittäisistä suorituksista että pikkuhiljaa tipahtelevista tekijänoikeusmaksuista, on oltava tarkkana siitä, ettei yksikään tilaisuus mene sivu suun. Juuri tähän on Imogen Heap luomassa reilun datatalouden Reilu datatalous Se talouden osa-alue, joka keskittyy luomaan palveluja ja dataan perustuvia tuotteita eettisesti. Reiluus tarkoittaa sitä, että yksilöiden oikeuksia suojellaan ja kaikkien sidosryhmien tarpeet otetaan huomioon datataloudessa. Avaa termisivu Reilu datatalous ratkaisua, Mycelia-ekosysteemiä.

”Mikä tärkeintä, oikeista lähteistä kerätyn datan avulla syntynyt kokonaiskuva musiikin tekijästä on ihmisen omalla luvalla muodostettu, totuudenmukainen ja ajantasainen.”

Mycelia on paitsi ekosysteemi, myös paikka, jonne musiikin tekijä voi luoda oman ammatillisen, digitaalisen identiteettinsä (Creative Passport). Siihen voidaan kiinnittää niin osaamisia, suorituksia kuin henkilöitäkin. Musiikin tarvitsijat, kuten orkesterit, yritykset tai muut organisaatiot, löytävät musiikin tekijät helposti ja tunnistavat omiin tarpeisiinsa sopivat, juuri oikeilla osaamisilla varustetut, ihmiset. Musiikin tekijän kannalta työsuhteen muodostaminen tapahtuu läpinäkyvästi ja reilusti, ja korvaus saadaan asiallisessa ajassa. Mikä tärkeintä, oikeista lähteistä kerätyn datan avulla syntynyt kokonaiskuva musiikin tekijästä on ihmisen omalla luvalla muodostettu, totuudenmukainen ja ajantasainen.

Ajatus Myceliasta syntyi Imogen Heapin omien sanojen mukaan turhautumisesta. Musiikin tekijä kohtaa aivan liikaa toimialansa byrokratiaa, odottelua ja monimutkaisia – hämäriäkin – koneistoja, joihin nykyteknologialla olisi helppo vastata. Musiikin tekijöiden ekosysteemi tavoittelee reilua datataloutta, jossa palkka tehdystä työstä saadaan asianmukaisesti. Tämä on meidän kaikkien etujen mukaista, sillä ilman musiikin tekijöitä ei ole rakastamaamme musiikkia.

Sitran reilun datatalouden IHAN-projekti on Mycelian ylpeä tukija, koska tavoitteemme on tismalleen sama: saada data hyötykäyttöön reilulla tavalla. Datan läpinäkyvä jakaminen, yksilön luvalla, reilujen sääntöjen ekosysteemeissä saattaakin olla Euroopan mahdollisuus näyttää suuntaa muulle maailmalle digitaalisissa palveluissa.

Mycelian kaltaisia tienraivaajia tarvitaan myös muilla toimialoilla. Eurooppa, reilu datatalous kutsuu.

Kuule lisää Imogen Heapin ajatuksista videolla (alla).

You need to accept marketing-cookies to watch this video

Open cookie settings
Lue lisää musiikintekijöiden tekijänoikeuksista Teoston sivuilla.

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu