Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sähköautojen pääkaupunki

Resurssiviisas kaupunki -blogisarja kertoo Saksan ratkaisuista luonnonvarojen säästämiseksi.

Kirjoittaja

Laura Häkli

asiantuntija, viestintä ja yhteistyösuhteet, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Ruhrin alueen talous kasvaa resurssiviisaiden yritysten, tutkimuksen ja sähköautojen voimalla.

Täältä se alkoi, sateisten kukkuloiden välissä kiemurtelevista laaksoista: Euroopan teollistuminen. Wuppertalin alue Saksassa oli Manchesterin ohella maanosan ensimmäisiä teollistuneita alueita, jonka tehtaissa tuotettiin tavaraa ennennäkemättömän tehokkaalla tavalla sarjatuotantona. Ruhrin alueelta löytyi kivihiiltä, jolla pyöritettiin isoja terästehtaita, valmistettiin työkaluja, veitsiä ja koneita. Myös saasteet tulivat Ruhriin ennen kuin muualle: tehtaat pilasivat jokia ja mustasivat metsiä ja kaupunkeja.

Nyt Wuppertal on jälleen edellä muita. Täällä kehitetään resurssiviisasta ja ekologisesti kestävää teollisuutta, palveluja ja elämäntapaa. Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa on saksalaisittainkin tiheä keskittymä resurssitehokkuuteen ja kestävyyteen liittyvää tutkimusta, suuret teollisuusyritykset panostavat resurssien tehokäyttöön – ja hallinto tukee kehitystä taloudellisesti: esimerkiksi yrityksille resurssitehokkuusratkaisuja räätälöivän Effizienz Agenturin Efan rahoitus tulee suoraan ministeriöltä.

Ja tulokset näkyvät. Vaikka vielä muutama vuosi sitten teollisuuden rakennemuutos oli iskenyt Wuppertalin alueen polvilleen ja tehtaat olivat karanneet Aasiaan, nyt taas talous kasvaa, vienti vetää ja työttömyysprosentit laskevat – ja jopa monet yritykset ovat palailleet Aasian-retkiltään takaisin Saksaan paremmin koulutettujen työntekijöiden perässä. Alueella yritysten kysyntä resurssiviisaille ratkaisuille on valtavaa.

”Meillä on pelkästään tänä vuonna ollut sata yrityshanketta, joissa olemme onnistuneet vähentämään energian ja materiaalien kulutusta – ja säästäneet yrityksille rahaa”, sanoo Matthias Graf Efasta.

Samalla on jäänyt tuottamatta valtavat määrät hiilidioksidipäästöjä, vuodesta 2000 lähtien hiilipäästöjä on resurssitehokkuusratkaisuilla saatu vähennettyä keskimäärin 65 tonnia per yritys. Mutta päästövähennykset ei ole Efan markkinointiargumentti vaan raha, tehokkuus ja järkevyys: on yksinkertaisesti viisaampaa käyttää energiaa ja luonnonvaroja säästeliäästi.

Muitakin esimerkkejä on. Saksassa on energianeuvonnalla onnistuttu myös esimerkiksi ajoittamaan yritysten sähkönkulutuksen huippuja niin, että sähköntuotannon piikit häviävät ja kulutus tasaantuu.  Yritykset ovat onnistuneet säästämään sähkölaskussaan, mutta samalla on voitu vähentää myös fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja lisätä uusiutuvan energianlähteiden osuutta sähköntuotannossa. Wuppertal on Euroopan sähköautopääkaupunki: siellä omistetaan eniten sähköautoja suhteessa väkilukuun.

Wuppertalissa on myös instituutti, jonka tehtävänä on – ei sen vähempää kuin – edistää talouskasvun ja hyvinvoinnin kytkemistä irti luonnonvarojen käytöstä. Irtikytkennän haastetta yritetään parhaillaan ratkaista ympäri maailmaa, mutta se ei ole helppoa. Wuppertalissa ollaan jo pitkällä.

Resurssiviisas kaupunki. Kirjoitus on ensimmäinen Resurssiviisas kaupunki -blogisarjassa, joka kertoo Saksan ratkaisuista luonnonvarojen säästämiseksi. Sitran ja Jyväskylän resurssiviisaan kaupungin kehittäjät olivat opintomatkalla Saksassa 12.-15.11.2013.  Sarjan toinen osa saksalaisesta autojen yhteiskäyttöpalvelusta on luettavissa täällä ja kolmas osa joukkoliikennekampanjoista täällä.

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu