Detta är din läslista. Du kan lägga till artiklar och andra typer av skrivet innehåll i läslistan genom att trycka på i innehållslistor eller på en innehållssida.
Listan är tom
Fortsätt läs
I den här listan hittar du artiklar och annat innehåll som du inte har läst klart. Listan visar de fem senaste texterna som du har börjat läsa.
Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\Factbox::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
Scifi-författaren William Gibson konstaterade redan på 90-talet: “framtiden är redan här, den är bara inte jämnt fördelad”. En del av de lösningar som behövs för att skapa en bättre framtid kan existera i små ”framtidsfickor” som finns redan nu. Med det här verktyget kan du studera vad som skulle hända om de här lösningarna fick större spridning. Samtidigt hjälper verktyget dig att konkretisera visionen, dvs. bilden av den målsatta framtiden. Verktyget bygger på projektet Seeds of a Good Anthropocene och på metoden för framtidscykeln.
Gör så här:
Välj en exempellösning som du vill studera. Du kan använda de exempel som identifierats i Nästa rond-visionsarbetet (se materialavsnittet nedan).
Föreställ dig att det exempel som du valt används i stor omfattning. Skriv en beskrivning av en färdig verksamhetsmodell eller tjänst av det här slaget och fäst beskrivningen mitt på ett blädderblock. Anteckningen utgör fröet till förändring.
Fundera vilka effekter ett frö till förändring av det här slaget skulle kunna ha. Du kan använda det så kallade PESTEC-ramverket, dvs. fundera separat på de politiska, ekonomiska, sociala, tekniska och miljömässiga effekterna. Skriv varje effekt på en separat lapp och fäst lapparna kring fröet till förändring. De här lapparna beskriver de direkta effekterna.
Fundera därefter på konsekvenserna av de effekter som du räknat upp, dvs. på ”effekternas effekter”. Skriv också dem upp på lappar och fäst dem som en yttre ring på blädderblocket. De här lapparna beskriver de indirekta effekterna.
Om du har tid kan du komplettera bilden med en tredje ring av lappar som beskriver vad som följer av de indirekta effekterna. Du kan också fundera på vilka länkar det finns mellan olika effekter.
Skriv slutligen en kort berättelse om fröet till förändring och om dess effekter.
Material:
Du kan använda de lösningar som presenteras nedan i övningen, om du vill.
Svårt att ställa in siktet på längre avstånd? Den här verktygslådan hjälper dig att skapa dig en bild av framtiden och bygga upp en vision som för dig mot en bättre morgondag.
Verktyg
Gå vidare med hjälp av de här.