archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Mustikalla ja puolukalla mahdollisuuksia menestystuotteiksi maailmalle

Suomalaisilla marjoilla on mahdollisuuksia kansainväliseen menestykseen. Marjat ja terveys -seminaari toi esiin marjojen uusia mahdollisuuksia.

Julkaistu

Suomalaisilla marjoilla on mahdollisuuksia kansainväliseen menestykseen. Se edellyttää tiivistä yhteistyötä ja lisäresursseja terveysväitteiden varmistamiseksi. Tärkeää on myös varmistaa raaka-aineen saatavuus sekä oppia tekemään ja toteuttamaan markkinointistrategioita tehokkaammin. Kuopio Innovation Oy:n, Sitran ja Elintarvikekehityksen osaamisklusterin yhdessä Helsingissä 2.4. järjestämä Marjat ja terveys -seminaari toi esiin marjojen uusia mahdollisuuksia.

Suomalaisten marjojen vienti on kasvussa. Kiinnostusta marjoihin lisää uusin tutkimustieto niiden monista terveysvaikutuksista. – Luotettavien suomalaisten puhtaat mustikat, puolukat ja variksenmarjat innostavat erityisesti terveystietoisia japanilaisia tällä hetkellä kovasti. Suurin haaste jatkossa on saada marjat metsistä talteen eli raaka-aine riittämään, toiminnanjohtaja Simo Moisio Arktisista Aromeista sanoo. Terveysväitteissä hän näkee suuren lähitulevaisuuden mahdollisuuden.

Vuosittainen marjasatomme on lähes 550 miljoonaa kiloa, josta suurin osa on luonnonmarjoja. Luonnonmarjoista saadaan talteen vain noin kymmenisen prosenttia eli 50 miljoonaa kiloa.
– Ilahduttavaa on, että mustikan talteenotto on ulkomaisten poimijoiden turvin kaksinkertaistunut kolmen viimeisen vuoden aikana, Moisio sanoo.

Tällä hetkellä Suomesta viedään eniten mustikkaa ja puolukkaa, molempia noin 4 miljoonaa kiloa vuodessa, pääosin pakastemarjoina. Suomeen myös tuodaan marjoja teollisuuden raaka-aineeksi. Suurin tuontimarja on mansikka, jota tuodaan vuosittain 3,5-6 miljoonaa kiloa.

Sitran marjaklusteri ja Kuopion Marjat ja terveys -hanke marja-alan tukena

Sitran Elintarvike- ja ravitsemusohjelma ERA on koonnut suomalaisia marjaosaajia yhteen vuodesta 2006. Marjojen terveysvaikutuksista kerättyä tutkimustietoa hyödynnetään nyt alkavassa Marjat ja terveys -hankkeessa, jonka tavoitteena on saada tutkimustieto alan yritysten käyttöön. Hanketta vetää projektipäällikkö Marja-Leena Laitinen Kuopion Innovation Oy:stä.

– ERA-ohjelman marjaklusteri ja sen jatkona Kuopio Innovation Oy:n Marjat ja terveys-hanke tähtäävät siihen, että yhä suurempi osa marjoistamme viedään maailmalle hyväkatteisina terveystuotteina, marjaklusterin vetäjä kehitysjohtaja Liisa Rosi Sitrasta sanoo. Hän näkee, että korkea marjaosaamisemme luo hyvän pohjan herkullisten ja terveellisten marjatuotteiden kehittämiselle ja myymiselle. Lisäarvotuotteiden raaka-aineena voidaan hyödyntää niin kotimaista kuin tuontimarjaakin.

Puolukalle terveysväite

Toimitusjohtaja Vernu Vasunta Kiantama Oy:stä uskoo puolukkaan, kunhan siihen saadaan terveysväite eli sen karpaloa vastaava virtsatieinfektiota estävä terveysominaisuus pystytään tutkimuksin todistamaan.
– Niitä tuloksia meillä nyt odotetaan, Vasunta sanoo. Maailmalla on karpalosta pulaa ja se halutaan korvata puolukalla. Hän pitää tärkeänä, että tutkimustoiminnan kaltaista yhteistyötä tehdään myös markkinoinnissa luomalla tehokkaasti toimivia ”markkinointiklustereita”.

Kiantama Oy:n asiakkaita ovat elintarvike- ja luontaistuoteteollisuus. Puolet yrityksen tuotannosta menee vientiin. Vasunnan uskoa marjoihin lisää suomalaisen kosmetiikkateollisuuden onnistuminen.
– Samalla tavalla kuin marjat tuovat uskottavasti iholle pohjoista kuulautta, meidän pitää saada syötäville marjoillemme lisäarvoa hyvinvoinnin ja terveyden lähteenä, Vasunta sanoo.

Foodifiles Oy:n toimitusjohtaja Essi Sarkkinen uskoo, että parin vuoden sisällä olisi puolukasta mahdollista saada kliininen näyttö niistä terveysominaisuuksista, jotka karpalolla on jo todennettu. Virtsatieinfektion riskin vähentämisen lisäksi puolukan ansiolista on pitkä. Puolukka on vähäenerginen, runsaskuituinen, vähärasvainen, ei sisällä tyydyttynyttä rasvaa eikä natriumia, mutta on luontainen E-vitamiinin lähde ja sisältää runsaasti antioksidantteja ja polyfenoleja. Runsaasti polyfenoleja sisältävän ruokavalion on todettu vähentävän muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Mustikasta ”superfruit”

Mustikan terveysominaisuudet vaativat lisätutkimusta väitteiden aikaansaamiseksi. – Nyt jo tiedetään, että mustikka sisältää runsaasti aineita, jotka todennäköisesti ovat hyväksi ikääntyville ja näyttöpäätetyön rasittamille silmille. Eläinkokeista on saatu lupaavaa näyttöä myös siitä, että mustikka voisi helpottaa muistiongelmia eli siitä voisi olla apua myös Alzheimerin tautiin, marjatutkija Riitta Törrönen Kuopion yliopistosta kertoo.

Toimitusjohtaja Patricia Wiklund Invenire Market Intelligence Oy:stä on tutkinut marjojen kansainvälisiä markkinointimahdollisuuksia. Hän näkee esimerkiksi suomalaisella mustikalla mahdollisuuksia amerikkalaisen pensasmustikan kaltaiseksi ”superfruitiksi”.

Superfruit on markkinointitermi, joka on lähtöisin USA:sta. Superfruitilla tarkoitetaan vähemmän tunnettua, eksoottista hedelmää tai marjaa, joka on ravitsemuksellisesti hyvä, sisältää runsaasti antioksidantteja, on helppokäyttöinen ja tuo vaihtelua makumaailmaan. Superfruitiksi tahtovan tuotteen saatavuus pitää olla taattu.

– Mustikkatuotteiden maku on helppo hyväksyä maailmallakin. Suurimpana haasteena on tehdä mustikkatuotteita, jotka eivät sottaa syöjäänsä. Myös koko toimitusketju pitää hallita, jotta tuotteen jatkuva saatavuus varmistuu, Wiklund sanoo. Hän uskoo, että hyvällä markkinoinnilla kotoisesta mustikastamme voisi syntyä maailmalla myyvä superfruit eli supermarja.

Lisätietoa

Sitra, kehitysjohtaja Liisa Rosi, puh. 09 6189 9262, 040 507 6041, etunimi.sukunimi@sitra.fi
Kuopio Innovation Oy, projektipäällikkö Marja-Leena Laitinen, puh. 017 441 2646, 045 657 9569, etunimi.sukunimi@kuopioinnovation.fi
Foodfiles Oy, toimitusjohtaja Essi Sarkkinen, puh. (017) 288 1261, etunimi.sukunimi@foodfiles.com
Kuopion yliopisto, erikoistutkija Riitta Törrönen, puh. 017 163 565, etunimi.sukunimi@uku.fi
Kiantama Oy, toimitusjohtaja Vernu Vasunta, puh. 0400 681 997, etunimi.sukunimi@kiantama.fi
Invenire Market Intelligence Oy, toimitusjohtaja Patricia Wiklund, puh. 040 822 8848, etunimi.sukunimi@invenire.fi
Arktiset Aromit ry, toiminnanjohtaja Simo Moisio, puh. (08) 6155 5590, 040 580 1186, etunimi.sukunimi@arctic-flavours.fi
Sitran Elintarvike- ja ravitsemusohjelma ERAn marjaklusteri »
Marjat ja Terveys -hankkeen esite (PDF) »

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu