Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Teknologiajohtajat uskovat vähähiilisyyden vahvistavan kilpailukykyä

Tuoreen t&k-barometrin mukaan kaksi kolmesta teknologiajohtajasta uskoo vähähiilisyyden vahvistavan kilpailukykyä.

Kirjoittaja

Tuula Sjöstedt

Asiantuntija, viestintä ja yhteiskuntasuhteet, Globaali kiertotalous

Julkaistu

Spinversen, Tekniikan Akatemian ja Sitran tuoreen t&k-barometrin mukaan kaksi kolmesta teknologiajohtajasta uskoo vähähiilisyyden vahvistavan kilpailukykyä. Suomalaiset teknologiayritykset tunnistavat hyvin markkinoiden muutoksia ja signaaleja: vähähiilisyyteen ja teolliseen internetiin valmistaudutaan vakavissaan.

Hiilineutraalius ja vähähiilisyys tunnistetaan yrityksen brändin kannalta arvokkaiksi, ja kaksi kolmesta teknologiajohtajasta uskoo vähähiilisyyden vahvistavan kilpailukykyä. Vähähiilisyyden toteuttaminen kuitenkin keskittyy tällä hetkellä päästöjen vähentämiseen ja tuotannon tehostamiseen. Yli puolet teknologiajohtajista pitää tärkeänä vähähiilisyyttä mahdollistavien tuotteiden tarjoamista ja noin 40 %:lle on tärkeää, että omat tuotteet ovat vähähiilisiä tai hiilineutraaleja. Sama osuus vastaajista pitää vähähiilisyyteen investoimista tärkeänä.

”Vähähiilisille tuotteille ja palveluille on jo nyt maailmalla valtavan suuri kysyntä. On hienoa, että suomalaiset yritykset tähtäävät jo nyt lähes kaikessa toiminnassaan sekä resurssien tehokkaaseen käyttöön että kustannustehokkuuteen. Tämä tuo säästöjä sekä yritykselle itselleen että sen asiakkaille. Nyt tarvitaan uusia innovaatioita ja liiketoimintamalleja, jotta kasvavaan kysyntään voidaan kunnolla vastata”, sanoo johtava asiantuntija Tiina Kähö Sitrasta.

Suurimmat vähähiilisyyteen liittyvät haasteet teknologiajohtajat näkevät taloudellisissa kannusteissa ja markkinoissa, kuten uusien teknologioiden kaupallistamisessa yleensä. Hankinnoissa 30 % näkee vähähiilisyyden merkityksen olevan kasvussa. Tätä voidaan pitää positiivisena signaalina tulevaisuuden vahvoista kotimarkkinoista: liiketoiminnan kasvu vaatii referenssejä sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta.

Teollisesta internetistä vauhtia vähähiilisyyteen

Kuusi seitsemästä teknologiajohtajasta uskoo, että teollisen internetin vaikutus tulee olemaan suurempi kuin nyt ymmärretään. Vähähiilisyyden ja teollisen internetin välillä tunnistetaan useita kytköksiä: systeemien ja antureiden optimointi, suorituskykydatan hallinta ja ennakoiva huolto parantavat laitteiden ja tuotantovälineiden luotettavuutta. Niiden avulla voidaan myös vähentää jätteen määrää ja päästöjä.

Hiilineutraaliuden ja teollisen internetin hyödyntämistä yritysten liiketoiminnassa analysoitiin CTO Forumissa Helsingin Uunisaaressa 60 teknologiajohtajan voimin. Samalla avattiin Vuoden 2015 teknologiajohtajan (CTO of the Year) nimeämiskausi. Palkinto jaetaan 4. helmikuuta 2015 inspiroivalle teknologiajohtajalle, joka on merkittävästi vaikuttanut yrityksensä teknologiakyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin, ja vaikuttaa aktiivisesti myös yhteiskunnallisissa verkostoissa. Voit esittää omaa ehdokastasi vuoden 2015 teknologiajohtajaksi voi 21.11.2014 klo 24.00 asti.

T&K-barometriin vastasi 60 suomalaista teknologiajohtajaa. Tulokset julkistettiin Spinversen, TAF:in ja Sitran järjestämässä CTO Forumissa 22.10.2014 Helsingin Uunisaaressa. Tutustu yksityiskohtaisiin tuloksiin.

You need to accept statistics-cookies to display content from Slideshare

Open cookie settings

CTO Survey 2015 results Pekka Koponen Uunisaari 22 October 2014 from Sitra / Ekologinen kestävyys

 

Lue Spinversen, TAF:in ja Sitran yhteinen tiedote teknologiajohtajille tehdyn t&k-barometrin tuloksista tai tutustu tiedotteen englanninkielinen versioon.

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu