Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\Accordion::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70

Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\Factbox::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
Lista
Arvioitu lukuaika 6 min

Näin kytket suosittelualgoritmit pois päältä suurissa some-palveluissa 

Suurten sosiaalisen median alustojen on sallittava yksilöidyn sisältösyötteen kytkeminen pois päältä. Listasimme ohjeet suosittelualgoritmien sammuttamiseen kahdeksassa eri palvelussa.

Kirjoittajat

Rosa-Maria Mäkelä

Asiantuntija, Ennakointi ja koulutus

Tarmo Toikkanen

Johtava asiantuntija, Ohjelmat

Julkaistu

Euroopan unionin digipalvelusäädöksen (Digital Services Act, DSA) tavoitteena on varmistaa, että digitaalisten palvelujen tarjoajat kantavat vastuuta välittämistään, tallentamistaan tai levittämistään sisällöistä. Uuden lainsäädännön myötä demokraattiset arvot, kuten yksilöiden oikeudet, toteutuvat informaatioympäristössä paremmin. 

Digipalvelusäädös astui voimaan 17.2.2024 Euroopassa ja vaatii, että palvelujen käyttäjien pitää voida kytkeä pois suosittelujärjestelmien tuottamat personoidut eli yksilöidyt sisältösyötteet. Säädös koskee erittäin suuriksi luokiteltavia digipalveluita eli sellaisia, joita yli 10 prosenttia eurooppalaisista käyttää.

Tässä jutussa opastamme, kuinka voit nyt itse vaikuttaa käyttämiesi some-palvelujen sisältösyötteeseen, joka perustuu palveluiden käyttämiin algoritmeihin.

Emme sano, että suosittelualgoritmit tulisi kaikkien kytkeä pysyvästi pois päältä. Jokainen voi itse harkita, missä tilanteissa haluaa suositeltua sisältöä, jonka parissa on mukava viettää aikaa – joskus useitakin tunteja. Joskus taas on tilanteita, jolloin haluat saada omien kaveriesi uusimmat päivitykset tehokkaasti ja käyttää aikaa johonkin muuhun. Tämä onnistuu sammuttamalla sisältösuosittelu hetkellisesti. Kyseessä on siis kunkin meistä omassa hallinnassa oleva vipu, jonka järkevä käyttö voi parantaa omaa arkea ja ajankäyttöä.  

Kävimme siis läpi suurimmat alustat ja keräsimme ohjeet koukuttavan algoritmin pois kytkemiseen. Annoimme samalla palveluille arvosanat siitä, kuinka käyttäjäystävälliseksi algoritmin muokkaus on tehty.  

Listalla mukana olevat palvelut

  • LinkedIn
  • TikTok
  • Facebook
  • Instagram
  • X (entinen Twitter)
  • YouTube
  • Pinterest
  • Snapchat

Alta löydät palvelukohtaiset ohjeet sekä arviomme käytettävyydestä.

Saat ohjeet auki valitsemalla ”Katso ohje”.

Ja huomioithan, että vaikka kytket sisältösuosittelun pois päältä, se ei estä somepalveluita keräämästä käyttäytymisdataasi tai tekemästä profilointia.

Avaa LinkedIn.

Väliaikainen valinta

  • Kännykässä: klikkaa yläosan hakukentän viereistä nuolipainiketta. 
  • Selaimessa: avaa sisältöjen yläpuolella oleva ”Select feed view” vaihtoehto.
  • Valitse ”Most recent first”.

Pysyvä valinta

  • Valitse ylänurkasta oma kuvakkeesi, “Me”. 
  • Valitse “Settings & Privacy”.
  • Valitse “Feed preferences”.
  • Valitse vaihtoehto “Most recent posts”. 

Ainoana alustana LinkedIn antaa mahdollisuuden kytkeä personoinnin pois päältä oletusarvoisesti ja väliaikaisesti. Vaihtaminen näiden kahden näkymän välillä parantaa LinkedInin käyttökokemusta. 

Kun sisältösuosittelu on sammutettuna, näet omien kontaktiesi uusimmat sisällöt aikajärjestyksessä. 

Arvosanamme käytettävyydestä 5/5.  

Pysyvä valinta

  • Avaa TikTok. 
  • Avaa asetukset. 
  • Valitse ”Content preferences”. 
  • Kytke kohta ”Personalised feeds” Off-asentoon. 
  • Bonus: Kytke halutessasi myös kohta ”Personalised search” Off-asentoon. 

Kun sisältösuosittelu on päällä, ”For you”-näkymä on se tuttu algoritmin tuottama sisältö. ”Following”-näkymässä on algoritmin valikoima syöte seurattujen kontaktien viesteistä.  

Kun sisältösuosittelu on sammutettuna, ”For you” sisältää yleisesti suosittua sisältöä, mikä on aika hyödytöntä. ”Following”-näkymä antaa omien kontaktien uusimmat sisällöt aikajärjestyksessä.  

Arvosanamme käytettävyydestä 4/5. 

Väliaikainen valinta

  • Avaa Facebook.
  • Mene valikkoon (älä kuitenkaan avaa asetuksia). 
  • Klikkaa ”Syötteet” / “Feeds”. Syötteet löytyvät valikon alalaidasta.

Facebookissa sisältösuosittelua ei voi sammuttaa oletusarvoisesti. Voit valita kahdella painalluksella suoran syötenäkymän, jossa ovat kontaktiesi uusimmat viestit aikajärjestyksessä ilman algoritmin tarjoamia sisältöjä.  

Arvosanamme käytettävyydestä 3/5. 

Väliaikainen valinta

  • Avaa Instagram.
  • Klikkaa yläkulmasta ”Sinulle”/ ”For you”.
  • Valitse ”Seurataan” / ”Following”.

Instagramissa sisältösuosittelua ei voi sammuttaa oletusarvoisesti. Sinun on itse valittava kahdella painalluksella suora syötenäkymä, jossa ovat kontaktiesi uusimmat sisällöt aikajärjestyksessä.  

Arvosanamme käytettävyydestä 3/5.  

Viestipalvelu X (Twitter) 

  • Avaa Twitter. 
  • Ylälaidassa on vaihtoehdot “For you” ja “Following”. Valitse ”Following”. 

X:ssä sisältösuosittelua ei voi sammuttaa oletusarvoisesti. Sinun on itse valittava yhdellä painalluksella näkymä, jossa ovat kontaktiesi uusimmat sisällöt aikajärjestyksessä. 

Arvosanamme käytettävyydestä 3/5. 

Selaimessa

Kännykässä

  • Paina alalaidan painiketta “Subscriptions” / “Tilaukset”.  
  • Bonus: Kytke pois seuraavan videon automaattinen aloitus, jolloin sinulle ei suoraan avata uutta videota toisen perään. Voit tehdä tämän katsoessasi mitä tahansa videota ja napsauttamalla sen alalaidan kuvakkeista “Autoplay”-toiminnon pois päältä. Se pysyy poissa, kunnes kytket sen myöhemmin päälle.  

YouTubessa sisältösuosittelua ei voi sammuttaa oletusarvoisesti. Sinun on siirryttävä katsomaan omia kanavatilauksiasi, jolloin näet näiden videot aikajärjestyksessä. Jokaisen videon jälkeen tarjoiltavat ehdotukset ovat aina suosittelualgoritmin valitsemia, mistä syystä videoiden automaattinen aloitus kannattaa kytkeä pois päältä. 

Arvosanamme käytettävyydestä 2/5.   

Sisältösuosittelua ei voi kytkeä pois päältä. Voit kuitenkin vähentää suosittelun määrää seuraavilla valinnoilla: 

  • ”Tune your home feed” -kohdassa voi joitain suositteluun vaikuttavia asioita kytkeä pois päältä. 
  • ”Privacy & Data” -kohdassa voi säätää mainosten kohdentamista sekä evästeitä. 
  • ”Social permissions” -kohdassa voi sammuttaa videoiden automaattisen toiston sekä ostosuositusten kohdentamisen yhden piirteen. 

Pinterestistä ei tunnu löytyvän tarvittavaa algoritmin sammutusta lainkaan. Joitain säätöjä voi tehdä Settings-kohdasta. 

Arvosanamme käytettävyydestä 1/5.

  • Mene tarinat-välilehdelle.
  • Klikkaa avatarisi kuvasta.
  • Mene asetuksiin.
  • Mene lisäpalveluihin ja klikkaa ”European Union Controls”.
  • Ota ”Show personalised content” pois päältä.

Snapchatin toteutus lienee lain vaatimusten mukainen, mutta mahdollisimman huono kokemuksena. Personoimaton syöte ei sisällä ainoastaan omien kaverien kuvia ja videoita, vaan melko suodattamattomasti sekalaisten tahojen sisältöjä. Syöte on oikeastaan käyttökelvoton. 

Arvosanamme käytettävyydestä 1/5. 

Artikkelin algoritmeihin liittyvää termistöä on tarkennettu 5.4.2024. Artikkelin palvelukohtaisia ohjeita selkeytetty 9.4.2024 ja sanoitusta tarkennettu 12.4.2024.

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu