Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\Factbox::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70

Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70
Esimerkit
Arvioitu lukuaika 2 min

ZenRoboticsin robotit lajittelevat jätettä tehokkaasti: “Tekoäly mullistaa kierrätyksen”

Zenroboticsin robotit lajittelevat jätettä ja varmistavat, että kierrätykseen lähtevä materiaali on mahdollisimman puhdasta. Zenroboticsin markkinointijohtaja Tuuli Mäkelän mukaan valtioiden ja yritysten kiertotaloustavoitteet ovat kasvattaneet Zenroboticsin kansainväliseksi edelläkävijäksi.

Julkaistu

“Vuonna 2007 Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät tekoälyä ja pohtivat sen kaupallistamismahdollisuuksia. He yllättyivät huomatessaan, kuinka vähän automatiikkaa jätteen lajittelussa hyödynnettiin.

Tutkijat näkivät suuren mahdollisuuden jätteen lajittelun automatisoinnissa ja perustivat ZenRoboticsin. Se on maailman ensimmäinen yritys, joka alkoi hyödyntää tekoälyä jätteen käsittelyssä. Valmistamme robotteja, jotka varmistavat lajiteltujen kotitalous-, rakennus- ja teollisuusjätteen laadun tekoälyn ja muun tunnistusteknologian avulla.

Näin pystymme vähentämään merkittävästi hukkaan menevän raaka-aineen määrää. Tekoälyn avulla lajittelu on tehokkaampaa, ja arvokkaat materiaalit saadaan erotettua paremmin jätemassasta. Lisäksi lajittelun automatisointi parantaa ihmisten työoloja, sillä he voivat keskittyä lajittelukeskuksessa muihin tehtäviin raskaan ja usein vaarallisen lajittelutyön sijaan.

ZenRoboticsin ensimmäiset vuodet kuluivat tuotekehityksen ja asiakkaiden hankkimisen parissa. Opimme esimerkiksi, että on parasta valmistaa itse robotit, jotta ne kestävät jätelajittelukeskuksen kovia olosuhteita.

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, olemme todella kiinnostavassa tilanteessa. Kysyntä robottilajittelijoille on alkanut kasvaa kunnolla oikeastaan vasta muutaman vuoden ajan, kun esimerkiksi kestävyystavoitteet vauhdittavat kiertotalouden valtavirtaistumista. Myös suuret kuluttajabrändit, kuten Coca-Cola ja Lidl, ovat viime vuosina osoittaneet kiinnostusta kierrätysjärjestelmien kehittämiseen. Markkinat kasvavat koko ajan, ja tavoitteenamme on saada kysynnästä mahdollisimman suuri siivu.

Meidän robottimme toimivat toistaiseksi vain jätteenkäsittelyn loppuvaiheessa, mutta uskon, että koko prosessi automatisoituu tulevaisuudessa. Digitalisaation avulla voidaan jatkossa myös seurata tuotteet matkaa valmistuksesta kuluttajalle ja lajitteluun, jolloin jätevirtoja on helpompi ennakoida.

Kokonaisuudessaan digitalisaatiolla on valtavat mahdollisuudet kiertotalouden vauhdittamisessa.”

– Tuuli Mäkelä, markkinointijohtaja

 

Mistä on kyse?

Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu