Deprecated: Creation of dynamic property App\Blocks\HeadingCommentary::$className is deprecated in /data/wordpress/vendor/generoi/sage-nativeblock/src/NativeBlock.php on line 70

Tulevaisuusaineistoja opettajille ja kasvattajille

Miten tuoda reilu, kestävä ja innostava tulevaisuus mukaan opetukseen ja luokkahuoneisiin? Ota avuksi Sitran työkalut, testit ja oppimateriaalit.

Tulevaisuus haltuun

Mihin suuntaan maailma on menossa?

Millaisia muutoksia on nyt?

Mitä? Tutustukaa näiden materiaalien avulla käynnissä oleviin muutoksiin: trendeihin ja megatrendeihin.

Miksi? Kestävän tulevaisuuden rakentaminen on yksi laaja-alaisista osaamistavoitteista niin perusopetuksessa kuin toisella asteella. Tulevaisuuteen vaikuttamiseksi on tärkeää ymmärtää muutoksia ja niiden kokonaiskuvaa: mikä on jo muuttunut, miten muutokset liittyvät toisiinsa ja mihin kaikkeen on mahdollista vaikuttaa.

Miten? Pohtikaa, mitä muutokset tarkoittavat oppilaiden elämässä. Minkälaista tulevaisuutta ne rakentavat? Miten muutokset liittyvät toisiinsa, minkälaisia jännitteitä niiden välillä on ja miten muutosten vaikutukset näyttäytyvät eri ihmisille?

Muutosten tarkastelu sopii mukaan kaikkiin oppiaineeseen. Megatrendikorteista voi valita tarkasteltavaksi muutoksia eri oppiaineisiin liittyen. Selkokielisten trendikorttien avulla muutosten haltuun ottaminen mahdollistuu myös matalammalla kynnyksellä. Äidinkielessä ja katsomusaineissa voi pohtia omaa suhdetta trendeihin ja megatrendeihin. Muutosten tarkastelua voi tehdä myös ilmiöpohjaisesti, esimerkiksi osana monialaista oppimiskokonaisuutta.

Aloita näistä: Megatrendit kahdessa minuutissa -video (YouTube) ja Megatrendit 2023 -tutkain.

Lilli Poussa ja Terhi Ylikoski
Puheenvuoro
Kuvassa käsi, joka pitää megatrendikorttipakkaa
julkaisut
kuvassa kirjoituskone, jossa megatrendikortit-teksti
julkaisut
julkaisut
Työkalu
Työkalu
Nainen pitää käsissään megatrendi-tutkainta
Työkalu
Kuvassa käsi, joka pitelee Tulevaisuuskolmio-työpohjaa
Työkalu

Millainen tulevaisuus voisi olla?

Mitä? Haastakaa näiden materiaalien avulla oletuksia tulevaisuudesta ja kuvittele toisenlaisia tulevaisuuksia.

Miksi? Ajatuksemme tulevaisuudesta ohjaavat toimiamme tässä päivässä. Reilu, kestävä ja innostava tulevaisuus edellyttää ajatusmallien haastamista ja uudenlaisia tarinoita paremmasta tulevaisuudesta. Opetussuunnitelmien perusteiden näkökulmasta tulevaisuusajattelu tukee kriittisen ajattelun kehittymistä ja monilukutaitoa ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvää osaamista.

Miten? Tunnistakaa ja tulkitkaa yllättävämpiä kehityskulkuja, heikkoja signaaleja. Pohtikaa, millaista olisi elää maailmassa, jossa jokin heikko signaali olisi arkipäivää. Haastakaa ajatuksianne tulevaisuudesta ja kuvitelkaa, millainen olisi toivottava tulevaisuus.

Toisenlaisten tulevaisuuksien kuvittelu sopii moniin oppiaineisiin. Näkökulmaksi heikkojen signaalien tarkasteluun voi valita mitä tahansa päätöksenteosta (yhteiskuntaoppi) ruuan (kotitalous) tulevaisuuteen. Toisenlaisten tulevaisuuksien kuvittelua voi harjoitella myös kuvaamataidon tai äidinkielen tunneilla, jolloin avuksi voi ottaa vaikkapa Hyvät kortit -pelin tai Tulevaisuuden sanomat.

Kuvituskuvassa Hyvien korttien kuvitusta eli esimerksiksi herätyskello, maapallo, kilpikonna
Työkalu
Kuvassa Heikot signaalit -selvityksen kansikuva ja käsi
julkaisut
Kuvassa Mitä jos? -seinä täynnä tarralappuja
Poiminnat
Työkalu
Kuvassa käsi, joka pitelee Tulevaisuuden Sanomat -työpohjaa
Työkalu

Lisää työkaluja ja vinkkejä

hankkeet
Tulevaisuustaajuus
hankkeet
Puheenvuoro
Suurennuslasi, joka tarkastelee puhelinta, johon käsi kirjoittaa liidulla koulu.
artikkelit
Kirjaimet lentävät kirjoituskoneesta ja kirjasta.
uutiset
Kuvituskuvassa muun muassa nainen megafonin kanssa, koronavirus, Suomen kartta, tuulimyllyjä, sateenkaari.
Keskustelu

Kiertotaloutta kaikille asteille

Kiertotalous on tulevaisuuden taito, jota kannattaa opetella viimeistään tänään.

Mitä? Rajallisten luonnonvarojen maailmassa meidän on siirryttävä pikaisesti kiertotalouteen, jossa olemassa olevaa käytetään tehokkaammin ja hukkaa syntyy vain vähän.

Miksi? Kestävän kehityksen edistäminen ja kestävät elämäntavat ovat opetussuunnitelmien perusteiden punainen lanka varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Tarvitsemme uudenlaista osaamista, jotta kestävästä elämäntavasta ja tuotannosta tulee uusi normaali.

Miten? Alakoulussa voit opettaa käytännön kautta, millä eri tavoin arjessa voi toimia fiksusti. Kotitehtävien kautta voi innostaa myös vanhemmat mukaan tutkimaan esim. kodin energiavaihtoehtoja tai erilaisia harrastuskyytimahdollisuuksia!

Yläkoulussa ja lukiossa voit opettaa kiertotaloutta laajana ilmiönä, joka vauhdittaa kestävää kehitystä ja tarjoaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen taklaamiseen. Tulevaisuuden ammattia pohtivaa nuorta voi myös muistuttaa siitä, että lähes kaikissa ammateissa on mahdollista vaikuttaa kiertotaloustaitojen avulla – tulipa sinusta isona sitten juristi, tubettaja tai vaikkapa kauppias.

Ammattikoulussa voi opettaa omaan ammattiin liittyviä kiertotalousratkaisuista ja -työkaluista, joita jo on olemassa ja joita vielä pitäisi kehittää.

Kooste
Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1
Listaus
julkaisut
Kuvituskuva
Hankkeet
Kuvituskuva, jossa maapallo renkaiden sisällä ja maapallon päässä ropellilippis
artikkelit
Puheenvuoro
Puhelin, josta näkyy hattupäinen maapallo.
artikkelit
Kuva Yrityskylästä
Ilmiö
Laptset ympäröivät tietokoneen ruutua, jossa näkyy Earth School -video
artikkelit
Kommentti

Hiilijalanjälki haltuun uudistetulla Elämäntapatestillä

Huippusuosittu testi kertoo vaikutuksen ilmastoon ja tarjoaa vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseen

Mitä? Mistä meidän suomalaisten hiilijalanjälki koostuu? Ja miten sitä voisi pienentää kestävälle tasolle?

Miksi? Lähes 70 prosenttia Euroopan ilmastopäästöistä voidaan johtaa ihmisten arkeen – siihen, miten syömme, miten asumme, liikumme ja kulutamme. Se ei tarkoita, että ilmastokriisin ratkaisu olisi yksin kansalaisten vastuulla. Sen sijaan se tarkoittaa, että jokainen meistä voi vaikuttaa kestävillä arjen valinnoilla – ja samalla parantaa elämänlaatuaan ja vaikkapa säästää rahaa.

Miten? Elämäntapatestin avulla voit yhden oppitunnin aikana yhdessä oppilaiden kanssa selvittää, miten itse kunkin elämäntavat vaikuttavat yhteiseen ilmastoomme. Uudistettu testi tarjoaa myös käytännön vinkkejä, joilla hiilijalanjälkeä voi pienentää. Testin avulla voi myös keskustella, mikä estää kestävämpiin elämäntapoihin siirtymistä ja miten muutosta voisi vauhdittaa.

Testi sopii hyvin esimerkiksi yläaste- ja lukioikäisten oppitunneille, aikuiskoulutukseen tai työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen.

hankkeet
Teksti: Hei ope!
artikkelit
artikkelit
artikkelit

Digi ja data tutuksi

Ymmärrä digipalveluita ja testaa omia taitojasi.

Mitä? Yhteiskunnan digitalisoituminen ja datasta saatavat hyödyt muuttavat tapojamme elää ja toimia yhteiskunnassa.

Miksi? Digitalisoituminen näkyy kaikkialla yhteiskunnassa ja digitaidot ovat yksi keskeisistä tulevaisuuden taidoista. Datan avulla voidaan luoda esimerkiksi parempia palveluita arkeemme. Digitaalisia palveluja käyttäessämme meistä kuitenkin kertyy ja meistä kerätään dataa.

Tarvitsemme digitaalista osaamista saadaksemme tietoa, voidaksemme toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa sekä ollaksemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa vastuullisesti ja turvallisesti. Meidän kannattaa myös ymmärtää oman datamme arvo ja sen hyödyntämis- ja väärinkäyttömahdollisuudet.

Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita ja taitoja pohdittaessa kannattaa pitää mielessä, että kasvava datan määrä ja mahdollisuudet sen hyödyntämiseen vaikuttavat kaikkiin toimialoihin. Siksi jokaisella alalla tarvitaan tulevaisuudessa dataosaamista.

Miten? Digiprofiilitestin avulla oppilaat ja opiskelijat voivat testata tietämystään datavetoisessa yhteiskunnassa ja taloudessa toimimisesta ja saada vinkkejä henkilötietojensa suojaamiseen. Testi soveltuu oppijoille peruskoulun ylemmiltä luokilta ylöspäin.

Toisen asteen ja korkeakoulujen opetuksessa voi hyödyntää Datatalouden ABC -verkkokurssia, joka tarjoaa tietoa palveluiden käyttäjien oikeuksista digitaalisessa maailmassa. Kurssin aineistoilla ja pohdintatehtävillä voi auttaa hahmottamaan esimerkiksi omia oikeuksia digipalveluiden käyttäjänä, digiprofiloinnin kohteena tai sisällöntuottajana, kuten tubettajana. Vastaavasti aineistosta voi olla hyötyä esimerkiksi digitaalisten palveluiden suunnittelua opiskeleville. Kurssiaineistoa voi halutessaan muokata omaan opetukseen soveltuvaksi, alkuperäinen aineistolähde mainiten.

Kuvituskuva: kädessä kännykkä, jossa eläimen kuva sekä kaksi muuta eläinhahmokuvaa
TESTI
Kooste
julkaisut
Vierailija
Puheenvuoro
Vierailija
uutiset
Kuvasa osa Tussitaikureiden kuvitusta. Tekstissä lukee Arvot datatalouden taustalla.
Kooste

Demokratiaa ja osallisuutta

Demokratia ei ole itsestäänselvyys. Siihen tarvitaan meitä kaikkia.

Mitä: Demokratia tarkoittaa kansanvaltaa, ja suomalainen demokratia on ollut menestystarina. Viimeiset vuodet demokratian kohtaamista uhista on kuitenkin puhuttu yhä enemmän. Syventymällä materiaaleihimme voi pohtia, miltä demokratia näyttää tulevaisuudessa, ja mitä itsestään selvältä tuntuva demokraattinen yhteiskunta ylipäätänsä tarkoittaa.

Miksi: Maailmanlaajuisesti demokratian tila on heikentynyt viimeiset 15 vuotta. Itsevaltaisesti hallittujen valtioiden määrä on kasvanut ja monissa maissa median vapautta on rajoitettu. Sosiaalinen media ja disinformaatio on lisäksi nähty uhkana demokratialle. Suomessa ihmiset luottavat vielä instituutioihin, mutta vähemmän omiin mahdollisuuksiinsa vaikuttaa päätöksentekoon.

Miten: Tutustukaa alle kerättyihin artikkeleihin, jotka käsittelevät demokratiaan liittyviä kehityskulkuja. Kysymystä, miksi demokratia kohtaa tässä ajassa monia haasteita, voi pohtia esimerkiksi Minkälaisessa demokratiassa elämme vuonna 2040? – Lukiolaisten näkemyksiä -sivulta löytyvän Henri Puuran ainekirjoituksen ja Usko demokratian kykyyn ratkaista ongelmia horjuu, mutta tilanne ei ole toivoton -artikkelin valossa.

Nuorten osallistumisintoa yhteiskunnalliseen päätkösentekoon voi puolestaan pohtia artikkelin Yli puoli miljoonaa suomalaista haluaisi osallistua enemmän yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, jos se olisi nykyistä helpompaa valossa. Mitkä ovat esteitä äänestämiselle ja mikä olisi tulevaisuuden tapa vaikuttaa päätöksentekoon?

Mediaympäristön muutokseen voi taas tutustua artikkelissa Median valta pirstaloitui – mitä se tarkoittaa demokratialle?

Kooste
Ilmiö
Erilaisia ihmisiä, suomen kartta taustalla
uutiset
Puheenvuoro

Muutoskyky valmistaa tulevaisuuteen

Miten tehdä muutosta ja millaisia taitoja siihen tarvitaan?

Mitä? Näiden materiaalien avulla voitte käsitellä yhdessä muutoksen tekemistä ja muutoskykyä. Mitä tunteita ja ajatuksia muutoksen tekemiseen liittyy? Mitä taitoja tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?

Miksi? 2020-luvulla yhteiskunta on muutosten keskellä. Me voimme yhdessä ohjata muutosta. Siihen tarvitsemme halua ja kykyä rakentaa kestävää, reilua ja innostavaa tulevaisuutta yhdessä. Lyhyesti sanottuna muutoskykyä. 

Miten? Pohtikaa yhdessä, millaisia taitoja ja kykyjä muutoksen tekemiseen tarvitaan ja miten niitä voisi yksin ja yhdessä kehittää? Millaisista eri kyvyistä muodostuu yhteiskunnan muutoskykyä ja miksi se on tärkeää juuri nyt?

Muutos-sana, jonka kädet piirtävät
uutiset
sivut
Olet nyt varjossa ""Default shadow"". Poistu